- Elektrické kolobežky sa stali populárnym dopravným prostriedkom.
- Bohužiaľ s tým súvisia aj nepríjemné situácie, kedy dôjde k nehode.
- Zareagovala na to legislatíva, ktorá zavádza PZP na kolobežku.
- Zákonná povinnosť do platnosti vstúpi najneskôr od roku 2024.
Elektrické kolobežky sa aj na Slovensku v ostatných rokoch stali veľmi populárnym dopravným prostriedkom. Obľubujú ich hlavne mladšie ročníky, no vďaka svojej flexibilite lákajú aj staršie obyvateľstvo. Kolobežkám na popularite pridávajú aj rôzne služby na ich zdieľanie, ktoré sú cenovo dostupné a jednoduché na používanie.
Poriadne sa rozrástol aj celý trhový segment elektrických kolobežiek. V predaji je obrovské množstvo rozličných modelov za celkom prijateľné ceny. Okrem kolobežiek určeným primárne do mestskej premávky je možné naraziť aj na špecializované modely pre deti či dokonca terénne kolobežky.
S tým ako narástla popularite tohto typu dopravného prostriedku sa začali vynárať aj rôzne problémy, vrátane porušovania predpisov či dokonca nehôd s vážnymi dôsledkami. Veľkým problémom elektrických kolobežiek je práve to, že jazdec nie je extra chránený a jazda môže dosahovať pomerne vysoké rýchlosti. Aj menší pád či kolízia preto môžu dopadnúť veľmi nepríjemne.
Na túto skutočnosť začala, podobne ako pri telefonovaní za volantom, reagovať aj slovenská legislatíva. Základné pravidlá cestnej premávky pre jazdu na kolobežke samozrejme existujú, no potrebné bolo dotiahnuť práve náležitosti spojené s nehodami a škodovými udalosťami.
Kolobežkári totiž momentálne nemusia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie, čo problémovú situáciu dokáže poriadne skomplikovať. Platí všeobecné pravidlo, že vodič kolobežky plne zodpovedá za škody, ktoré spôsobí počas svojej jazdy napríklad pri strete s vozidlom alebo iným účastníkom. Ak je vinníkom nehody vodič elektrickej kolobežky, bez špeciálneho doplnkového poistenia, škody uhrádza takpovediac zo svojho vrecka. Už čoskoro sa to ale výrazne zmení – PZP na kolobežku bude realitou.
Téme PZP na kolobežku sa venoval portál bratislava.zoznam.sk, ktorý zverejnil aktuálne podrobnosti. Na základe vyjadrenia z Policajného prezídia SR pripomenul pravidlá pre jazdu na kolobežke, ktoré sú momentálne nasledovné:
„Vodič kolobežky s pomocným motorčekom smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Pokiaľ vodič kolobežky s pomocným motorčekom jazdí po ceste je povinný dodržiavať rýchlostné limity určené zákonom o cestnej premávke. Kolobežku s pomocným motorčekom smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny viesť len osoba staršia ako 15 rokov. Pokiaľ schvaľovací orgán zaradí kolobežku do kategórie L, napr. L1 s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km, v takom prípade by už jej vodič musel byť držiteľom vodičského oprávnenia AM.“
Denisa Bárdyová, Ministerstvo vnútra SR, Prezídium Policajného zboru
PZP na kolobežku od roku 2024
Vráťme sa ale k detailom o pripravovanom PZP pre kolobežky. V tomto prípade sa veci majú tak, že nové nariadenie, ktoré upravuje túto oblasť schválil Európsky parlament. Ak všetko pôjde po aktuálnych plánov, tak PZP pre kolobežky bude na Slovensku povinné najneskôr od 1. januára 2024. Členské štáty EÚ majú do 23. decembra 2023 prijať a zverejniť ustanovenia, ktoré budú zohľadňovať novú povinnosť. Detaily k novej smernici zverejnil portál Finsider.sk:
Povinnosť sa podľa dostupných informácií bude vzťahovať na všetky elektrické kolobežky a jednokolesové vozidlá (segway) s rýchlosťou presahujúcou 25 km/h, ako aj kolobežiek s rýchlosťou nad 14 km/h, pokiaľ ich hmotnosť presahuje 25 kg.
Výnimku dostali záhradné traktory či elektrické skútre pre ľudí so zníženou mobilitou, no prekvapivo aj elektrické bicykle, avšak niektoré členské štáty (napríklad Nemecko a Francúzsko) budú PZP vyžadovať aj pre tento dopravný prostriedok. Prvotné prípravy novej povinnosti sa rozbehli už v roku 2021, teraz, po schválení Európskym parlamentom sú už však prakticky istou vecou.
Ako hlboko si budú musieť kolobežkári siahnuť do vrecka zatiaľ nie je jasné. Dozvieme sa to až potom, čo takúto službu začnú ponúkať naše poisťovne. Prvotné odhady spomínajú hranicu okolo 50€ ročne. Závisieť to bude podľa toho, čo všetko bude kryté (škody na majetku, zdravotná ujma), ako aj prípadná výška krytia. Vyhýbať sa novej povinnosti ale určite nebude rozumné.