- Podvodníci nespia a skúšajú to na nás z každej strany.
- Zas sa objavujú podvody, kedy príde neobjednaný balík.
- Ako sa proti niečomu takému vôbec dá brániť?
Podvody, ktoré zneužívajú meno slovenskej pošty alebo známych kuriérskych spoločností ako je napríklad DPD, sa väčšinou opierajú o rovnaký základ. Patria do kategórie phishingových podvodov. To znamená, že niekto sa vám snaží podsunúť falošnú webovú stránku, kde sa od vás snaží vylákať osobné a platobné údaje.
Príde vám informácia, že balík dorazil na sklad, no nedá sa doručiť a vy musíte doplniť potrebné údaje, zaplatiť clo alebo nejaký iný manipulačný poplatok. A aby ste sa s tým nemuseli veľmi trápiť, tak súčasťou správy je aj odkaz. To je taká klasika.
V ostatných dňoch sa ale Facebookom začali šíriť varovné statusy, ktoré upozorňujú na iný typ možného podvodu. Ľuďom prichádza balík na dobierku. Háčik je obvykle v tom, že nikto si nič neobjednával.
V tomto konkrétnom prípade, na ktorý som bol upozornený, sú balíky doručované cez prepravnú spoločnosť FAN Courier Int., čo by mal byť medzinárodný prepravca FAN Courier International. Dôležité je to, že FAN Courier len prepravuje zásielky z bodu A do bodu B, tak ako to robí u nás Packeta, DPD či Slovenská pošta. Ak ste si nič neobjednali tak to nepreberte.
Podvodníci v snahe o skrytie svojej reálnej identity často využijú takzvané fulffilment centrá a sklady, ktoré zásielky expedujú namiesto e-shopu. Vtedy sa ako odosielateľa zvykne objavovať práve názov prepravcu. To je pravdepodobne aj prípad FAN Courier Int.
Neobjednaný balík nie je novinkou
Hneď v úvode chcem povedať, že zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku nie je vonkoncom novou záležitosťou. Stretnúť sme sa s tým mohli aj počas minulých rokov. Základ tohto podvodu alebo tejto nekalej obchodnej praktiky je v tom, že balík spravidla obsahuje úplný nezmysel alebo tovar, ktorého cena na dobierku je astronomicky nafúknutá.
Odosielateľ sa jednoducho spolieha na vašu nepozornosť. Na to, že balíček jednoducho preberiete a dobierku uhradíte. Najnovšie podvod s balíkom na dobierku môže byť obohatený aj o dávku psychologického nátlaku.
To vyzerá približne takto:
Preberiete prvý balíček. Zistíte, že vás niekto napálil. Po čase príde ďalší balíček. Poučili ste sa, a tak ho nepreberáte. Odosielateľ vás začne opakovane kontaktovať a žiadať úhradu ďalšej platby. Ignoruje to, prípadne ho pošlete kadeľahšie. A potom začne divadlo. Začnú vám chodiť akési výzvy od spoločnosti zaoberajúcej sa mimosúdnym vymáhaním pohľadávok. Výška vymáhanej sumy sa stupňuje a možný tlak narastá…
Podvod teda nie je nový, no vyzerá to tak, že sa začína rozmáhať aj u nás na Slovensku. Dokonca do takej miery, že na to upozorňuje aj Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike.
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia nakupujú na internete vo väčšom rozsahu, a tak v očakávaní doručenia viacerých balíkov súčasne, strácajú prehľad.
Úmyselné zasielanie takýchto nevyžiadaných zásielok predstavuje nekalú obchodnú praktiku, ktorá je zakázaná.
Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike
Odkiaľ majú vašu adresu? Možností je viacero. Najčastejšie ide o niektorý z nasledovných prípadov: zneužitie databázy mien a adries, z údajov získaných vašou registráciou do podvodnej súťaže alebo prostredníctvom nelegálneho obchodu s citlivými údajmi. Ja by som to možno ešte rozšíril o teoretickú možnosť, že ste svoje údaje neopatrne zdieľali na sociálnych sieťach. Na nejakej fotke a podobne.
Balík na dobierku. Podvod, ktorému sa dá vyhnúť
Ak vám príde balík na dobierku a vy viete, že ste nič neobjednávali, tak riešenie je zjavné. Jednoducho neobjednaný balík nepreberte! Vy viete, že ste v práve, a tak máme čisté svedomie a pokojne to môžete spraviť.
Tu by som upozornil na jednu vec. Za neprevzatie tovaru, ktorý ste si riadne objednali a uzatvorili tým kúpnu zmluvu, od vás predajca môže vyžadovať uhradenie poštovného a balného. Vtedy samozrejme nie ste v práve a typicky sa to rieši cez právnika a následne súd, kedy vám už okrem niekoľkých € za poštovné a balné prihodia aj súdne trovy a trovy právneho zástupcu.
Aj v prípade, že príde výzva zo strany súdu, tak ešte stále máte možnosť brániť sa. Predávajúci na vás vtedy podáva žalobu a súd vám potom vyzve, aby ste sa do 15 dní písomne vyjadrili a uviedli rozhodujúce skutočnosť na svoju obhajobu, pripojili listiny, na ktoré sa odvolávate a označili dôkazy na preukázanie svojich tvrdení.
Podobným problémom sa dá vyhnúť. Poriadne si prečítajte obchodné podmienky daného predajcu a hľadajte ako postupovať pri odstúpení od predajnej zmluvy. Do problémov sa totiž môžete dostať ak objednaný tovar nepreberiete bez predošlého odstúpenia od kúpnej zmluvy.
Dôležité je však to, že k podobnému vymáhaniu legitímne e-shopy pristupujú prakticky len pri zákazníkoch, ktorí tovar objednávajú a nepreberajú vedome a vo väčšom objeme. To znamená, že za tým je už trochu viditeľná snaha o škodenie predajcovi. To len tak, aby ste vedeli, že kde približne sa pohybujeme.
Pre náš prípad podvodných dobierok, ktoré sme si neobjednali je to ale prirodzene iné. Žiadna kúpna zmluva nebola uzatvorená, nič nebolo objednané, a tak to podvodné balíky môžeme pokojne nepreberať. Sme totiž plne v práve. Ak by predajca chcel nejakú náhradu nákladov, tak práve on musí dokázať, že ste si tovar skutočne objednali.
Neobjednaný balík = nepreberám ho. To odporúča aj priamo Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike:
Nikdy nepreberajte zásielku, keď viete, že ste si nič neobjednali, najmä v prípade, že za ňu treba zaplatiť.
Ak spoločnosť vymáha platbu cez vymáhačskú spoločnosť, požiadajte o dôkazy o uzavretí zmluvy a dohode o pravidelných zásielkach a dodaní tovaru. Písomne vypovedajte záväzok a požiadajte o vymazanie osobných údajov. V žiadosti trvajte aj na vystavení potvrdenia o vymazaní osobných údajov v písomnej forme. V prípade sporu budete mať písomné dôkazy.
Základné odporúčania
Ešte lepšia je samozrejme prevencia. Minimalizovanie rizika, že sa stanete obeťou a príde vám neobjednaný balík:
- Vždy si dávajte pozor komu poskytujete svoje osobné údaje.
- Neprihlasujte sa na podozrivé stránky, do podozrivých súťaží a nikdy neklikajte na podozrivé odkazy.
- Majte vždy prehľad o objednávkach, ktoré ste uskutočnili a pred prevzatím každého oznámeného balíka si najskôr v e-shope skontrolujte, či vaša objednávka už bola expedovaná, či sa dobierková suma zhoduje so sumou vašej objednávky, ako i to, či sa zhoduje číslo doručovaného balíka s číslom, ktorý vám poskytol e-shop.
- Zásielky, ktoré ste si objednali môžete sledovať prostredníctvom služby sledovania zásielky na stránke prepravnej spoločnosti, kde získate podrobné informácie o ceste balíka, počnúc jeho odoslaním.
- Podvodné zásielky väčšinou prichádzajú od neznámych e-shopov, v ktorých ste nikdy nenakupovali a nepoznáte ich.
- Podvody je dobré nahlásiť prepravne spoločnosti. Tá totiž nemá šancu dopredu overovať legitimitu prepravovaných zásielok. Ak sa ale začnete sťažovať, tak potom už má dôvod na preverovanie situácie.
- V prípade, že sa stanete obeťou podvodu, je potrebné obrátiť sa priamo na políciu