Platenie mobilom už nie je žiadnou horúcou novinkou. Ide o pohodlnú a zaujímavú možnosť, ktorá v ostatných rokoch získava svoj priestor aj na Slovensku. Veď smartfóny nosíme stále so sebou, tak prečo to nevyužiť.
Pozor zmena! Od júla 2022 je Google Pay integrovaná do novej aplikácie
Google v júli 2022 pristúpil k výraznej zmene. Samostatná aplikácia Google Pay fakticky skončila. Celá bola integrovaná do novej aplikácie Peňaženka Google. V princípe však všetko funguje takmer identicky ako predtým, akurát už nemáme aplikáciu Google Pay.
Aplikáciu Google Pay si teda už nemôžete oficiálne nainštalovať. Aj v prípade, že si v obchode Google Play Store dáte vyhľadať termín “Google Pay”, budete presmerovaní priamo na aplikáciu Peňaženka Google.
Samotné platby, pridanie platobnej karty a všetko okolo funguje v princípe rovnako ako doteraz, takže by ste s tým nemali mať najmenší problém. Akurát si musíte zvyknúť na nový názov aplikácie, cez ktorú to budete vykonávať.
Navyše Google Peňaženka obsahuje aj dodatočné funkcie, ktoré v Google Pay neboli. Ide napríklad o pridávanie vernostných kariet z obchodov či čerpacích staníc. K tomu sa pridáva aj podpora pre darčekové karty, hoci v tomto smere je zatiaľ podporovaná len stravná karta DOXX. Časom by sme sa mohli dočkať aj ďalších.
Inak by tu naozaj malo byť všetko, čo ste mohli poznať z Google Pay. Ide hlavne o vykonávacie bezkontaktných platieb cez NFC, prehľad nedávnych transakcií a celkovo využívanie virtuálnej platobnej karty.
Peňaženka od Google má širokú ponuku rôznych funkcií, avšak veľká časť z nich funguje len v USA. Teda aspoň zatiaľ. Aby som to zhrnul, zmeny sa nemusíte báť. Z pohľadu bežného používateľa ide prakticky len premenovanie aplikácie a pridanie nových funkcií. Informácie uvedené nižšie teda platia naďalej.
Čo je to Google Pay?
Google Pay je platobná platforma pre Android, ktorá umožňuje platiť priamo mobilným telefónom.
Skvelou správou je, že pri platbách sa nepoužíva reálne číslo vašej platobnej karty. Nahrádza ho virtuálna platobná karta, čím sa zvyšuje bezpečnosť celej služby.
Informácie o fyzickej platobnej karte totiž nie sú uložené v telefóne. Obchodník teda získa namiesto údajov o fyzickej karte len šifrované číslo.
V prípade straty či krádeže telefónu viete Google Pay rýchlo zablokovať cez web – funkcia Nájsť svoj telefón. Okamžite vtedy ale znížte limity karty, zablokujte ju a kontaktujte svoju banku.
V opačnom prípade môže zlodej z vášho účtu “vypípať” celkom peknú sumu – aktuálne by mal byť kumulatívny limit platieb nastavený na 150€. Maximálne limity pre platby u obchodníkov sú pritom rovnaké ako na vašej platobnej karte.
Na to, aby ste mohli túto platobnú metódu používať potrebujete spĺňať 5 veci:
- Vaša banka podporuje službu Google Pay
- Váš telefón je vybavený NFC
- Máte nainštalovanú a aktivovanú aplikáciu Google Pay (po novom Peňaženka). Potrebný je Android 5.0 a novší.
- Smartfón zabezpečený odtlačkom prsta, PINom alebo obrázkovým vzorom. Vyžadovaná je proste nejaká forma zabezpečenia.
- Nesmiete mať rootnutý telefón. Na nich Google Pay nefunguje.
Ktoré slovenské banky podporujú Google Pay?
Platobnú platformu podporuje už snáď každá väčšia slovenská banka. Zo začiatku to malo pomalší nábeh, no dnes už ide prakticky o samozrejmosť.
- 365.bank
- ČSOB
- Fio banka
- mBank
- OTP Banka
- Poštová banka
- Prima Banka
- Slovenská sporiteľňa
- Tatra banka
- UniCredit
- VÚB
- Revolut
- Raiffeisen Banka
Ako aktivovať Google Pay?
Proces aktivácie platobnej služby Google Pay je veľmi jednoduchý a sprevádza ním priamo aplikácia Peňaženka Google.
Celé to pozostáva z pridania platobnej karty a základných údajov o jej majitelovi. Nasleduje odsúhlasenie používateľských podmienok a autorizácia pridania karty cez banku – overovacím SMS kódom.
Google Pay si tak na svojom smartfóne dokážete aktivovať v priebehu niekoľkých minút. Potrebujete na to len spomínanú aplikáciu Peňaženka Google, ktorá sa vlastne o všetko stará a platobný systém jej v nej integrovaný.
Pri nastavovaní samozrejme potrebujete prístup ku svojej karte, ako aj aktívne pripojenie na internet.
Na to, aby sme platby mobilom vôbec mohli využívať, musí váš smartfón podporovať NFC pripojenie. Inak sa bezdrôtové platby realizovať nedajú a služba nebude fungovať.
Ako platiť cez Google Pay?
Platenie mobilom je v tomto prípade veľmi jednoduché. Stačí odblokovať smartfón a priložiť ho k platobnému terminálu, ktorý čaká na transakciu.
Pri platbách do 50€ dokonca stačí len prebudiť obrazovku – kliknutím na tlačidlo napájania či poklepaním na obrazovku, ak toto gesto podporuje váš mobil. Nad 50€ už musíte smartfón klasicky odblokovať.
Pôvodne bol limit stanovený na 20€, no v čase takzvanej “koronakrízy” banky zvyšovali limit jednej transakcie pri bezkontaktnej platbe na 50€.
Aktuálne sa teda obvykle overujú len platby na 50€, hoci môže nastať aj situácia, že overenie bude nutné aj pri nižšej sume. Overením je proste odomknutie smartfónu.
Prakticky okamžite po priložení smartfónu k terminálu sa nadviaže spojenie a vykoná platba. V princípe to funguje rovnako ako platba bezkontaktnou platobnou kartou.
To, či je všetko správne nastavené pre používanie Google Pay si viete overiť cez menu, ktoré má odkaz v ľavom hornom rohu. Z ponuky vyberte možnosť “Nastavenie bezkontaktných platieb”.
Ak si chcete pozrieť prehľad nedávno vykonaných platieb cez Google Pay, tak stačí otvoriť aplikáciu a zvoliť kartu, ktorú používate.
Pod jej obrázkom sa zobrazí ponuka “Nedávna aktivita”, kde je zobrazená posledná vykonaná platba. Kliknutím na odkaz “Zobraziť viac” sa dostanete k zoznamu ďalších vykonaných platieb.
Prípadne môžete kliknúť na ikonu menu (tri čiarky pod sebou) a z ponuky vybrať možnosť “Aktivita”. Všetky platby prirodzene uvidíte aj vo výpise či v mobilnej aplikácii vašej banky.
Potrebujem na platenie cez Google Pay zapnutý internet?
Nie. Na to, aby ste mohli bezkontaktne zaplatiť svojim smartfónom nepotrebujete aktívne pripojenie na internet.
Ako spomínam vyššie, princíp platenia je prakticky totožný s tým, ako keď k terminálu prikladáte platobnú kartu. Akurát sa musíte uistiť, že v smartfóne máte zapnuté NFC.
Google uvádza, že aplikácia Google Pay (po novom Peňaženka) si pri aktívnom internetovom pripojení dopredu pripraví niekoľko autorizačných tokenov, ktoré sú potom používané pri offline platbách. Preto z času na čas treba smartfón pripojiť na internet, aby došlo k ich obnoveniu.
Koľko presne platieb je možné vykonať offline som nenašiel, no pri krátkom skúšaní mi bez problémov prešli tri platby v rôznych výškach.
Údajne je možné vykonávať 5 až 10 offline platieb, a potom sa už musíte pripojiť na internet, aby sa načítali nové tokeny.
Nemal by to byť zas taký veľký problém, no osobne si myslím, že je vždy dobré mať aj záložný plán, ak by platba mobilom náhodou nevyšla. Technológie proste občas dokážu sklamať.
Ako odstrániť kartu z Google Pay?
Ak už skončila platnosť vašej aktuálnej platobnej karty alebo už viac nechcete používať bezkontaktné platby cez Google Pay, tak na rad príde jej odstránenie z aplikácie. Tento proces je ešte jednoduchší ako jej pridanie.
Stačí si na mobile otvoriť aplikáciu Google Pay (po novom Peňaženka), kliknúť na kreditnú kartu, ktorú chcete odstrániť a cez ponuku (tri bodky) zvoliť “Odstrániť spôsob platby”.
Následne tento úkon potvrďte kliknutím na možnosť “Áno, odstrániť”. Vybraná platobná karta bude z Google Pay odstránená, čím prídete o možnosť vykonávať platby.