Nákupy cez internet: Základné tipy a prehľad rizikových obchodov

  • Nákupy cez internet sú vyhľadávaným a pohodlným spôsobom.
  • Internetové nákupy so sebou prinášajú nemalé riziká.
  • Slovenská obchodná inšpekcia má zoznam e-shopov, ktoré považuje za rizikové.
  • Nájdete tu základné tipy pre nakupovanie online a najčastejšie prehrešky.
  • Zoznam rozšírený aj o podvodné obchody, na ktoré upozornil ESET.

Pri nakupovaní cez internet musíme byť obozretní počas celého roka. Hlavne v prípade, ak ide o nový obchod, ktorý láka na skvelé ceny. Médiami každoročne preletí množstvo prípadov oklamaných zákazníkov, ktorým namiesto vysnívaného tovaru zostávajú len oči pre plač. Ja som sa už dávnejšie pozrel na obchod Sisibuy, a teraz sa dozvedám, že na zoznam rizikových eshopov upozornila aj Polícia SR.

Tá pri príležitosti blížiacich sa Vianoc poukazuje na riziká nákupov cez internet všeobecnými radami, ku ktorým pridáva aj e-shopy, ktoré dokonca Slovenská obchodná inšpekcia označila za rizikové. Na tento “zoznam hanby” sa dostali kvôli tomu, že nedodržiavajú základné povinnosti, prípadne u nich dochádza k problémom pri vymáhaní práv spotrebiteľa.

Dôležité je uvedomiť si, že podobný zoznam rizikových online obchodov nie je a nikdy nebude kompletný. Jednoducho nie je v ľudských silách sledovať to kvantum diania na internete. A bohužiaľ to nie je ani v silách inštitúcie ako je SOI. Aj tá uvádza, že “Skutočnosť, že internetový obchod nie je v zozname zaradený preto automaticky neznamená, že nákup v takomto obchode je bezpečný.”

Dneska je možné online obchod, a to hlavne ten podvodný, založiť prakticky v priebehu desiatok minút. Zaregistruje sa doména, nahrá sa šablóna, nahodí pár produktov, text sa skopíruje… Potom sa to pekne s extrémne lákavou ponukou spropaguje cez reklamy na Facebooku a je hotovo. Už len čakať kto sa chytí.

Nákup v internetových obchodoch je samozrejme extrémne pohodlný. A to obzvlášť počas zhonu predvianočných dní. Netreba to ale hnať do krajností. Ako sme sa mohli poučiť pri nejednom prípade, nákupy cez internet prinášajú nemalé riziká. Niekedy je to o tom, že dostanete nesprávny či poškodení tovar, inokedy vám príde úplný nezmysel, no a potom sú tu prípady kedy nedostanete nič a akurát prídete o svoje peniaze.

Polícia SR a ESET radia: Základné tipy pre online nakupovanie

  • Zlatým pravidlom nakupovania cez internet je VŽDY overovať, kde nakupujem. Vždy skontrolujte webový odkaz e-shopu, môže sa stať, že aj dôveryhodne vyzerajúca stránka je v skutočnosti sofistikovanou napodobeninou oficiálneho e-shopu. Stačí, ak je v odkaze iná koncovka, napríklad namiesto .com koncovka .sk alebo naopak.
  • Zároveň vždy overte, aké informácie sú na stránke online obchodu zverejnené – či je k dispozícii kontakt, sídlo, príp. aké iné informácie o sebe obchod zverejňuje. Ak ich zverejňuje málo alebo ich nezverejňuje vôbec, pravdepodobne na to má dôvod. Pre vás je to zase dôvod na to, aby ste si nákup cez takýto obchod dobre rozmysleli.
  • Nenechajte sa zlákať ani najjednoduchším trikom internetových podvodníkov – podozrivo nízkou cenou. Ak viete, že vami vyhľadávaný tovar sa štandardne predáva za úplne inú cenu, ide o jasný signál, že niečo nie je v poriadku. V takýchto prípadoch vám môžu pomôcť aj recenzie zákazníkov, ktoré sú verejne prístupné na rôznych webstránkach. Namiesto klasickej frázy “no nekúp to,” je v takýchto prípadoch lepšie povedať si iba “nekúp to.”
  • Buďte skeptický voči stránkam, ktoré ponúkajú obrovské zľavy. Ak niečo vyzerá príliš dobre na to, aby to bola pravda, zvyčajne ide o podvod.
  • Ak chcete mať istotu, nakupujte len z overených online obchodov.
  • Vyhľadajte si hodnotenia e-shopov, napr. na portáli Heureka.
  • Pri návšteve nového alebo neznámeho webu, sa zamerajte na kontrolu prvkov ako:
    • Kvalita textov a ich formátovanie.
    • Kontakt na prevádzkovateľa. Ak je k dispozícii iba kontaktný formulár, treba k danej stránke pristupovať s maximálnou opatrnosťou, a ak je to možné, radšej sa jej úplne vyhnúť.
    • Skontrolovať doménu cez portál whois.com. Ak chýbajú informácie o firme, ktorá si doménu registrovala, alebo bola doména založená len nedávno, môže ísť o podvod.
    • Či obchod ponúka možnosť platby na dobierku. Logika za týmto bodom je taká, že ak vás neznáma skrátka vyslovene tlačí do toho, aby ste jej zadali údaje z platobnej karty, tak veľmi pravdepodobne ide o podvod s cieľom zberu údajov.
    • Podvodné e-shopy často žiadajú platbu ešte predtým, ako si používateľ zvolí možnosť dopravy.
    • Presmerovanie na falošnú platobnú bránu, ktorá sa dá odhaliť na základe dizajnu aj URL adresy.

Medzi ďalšie varovné znaky pre identifikáciu podvodných online obchodov zvykne patriť:

  • Neobsahujú kontaktné údaje na prevádzkovateľa webu, iba kontaktný formulár.
  • Tovary nie je možné kúpiť na dobierku.
  • Mnohé z webov ponúkajú možnosť registrácie. Cieľom je pravdepodobne zber údajov, ktoré môžu útočníci ďalej zneužiť či predať.
  • Texty na stránkach, napríklad v sekcii ochrany osobných údajov, majú netypické formátovanie, pričom každé slovo začína veľkým písmenom.
  • Stránky nezvyknú mať takzvanú “cookies lištu”, teda nejakú formu toho povestne otravného okienka, ktoré vás upozorňuje, že dochádza k používaniu cookies pre zabezpečenie fungovania stránky. Neviem, či je to pravidlom, no všimol som si to pri viacerých podvodných e-shopoch. Preto to môže byť jedným z varovných prvkov.

Zoznam rizikových eshopov

Zaradenie internetových stránok na zoznam je len odporúčaním SOI pre spotrebiteľov, aby nákup na internetových stránkach dôkladne zvážili. Rizikové internetové obchody zverejnené na predmetnom zozname sa tam ale dostali z nejakého pádneho dôvodu. Preto by bolo rozumné, a asi aj priam žiadané, aby ste sa im jednoducho vyhli.

V zozname sú uvedené rôzne stránky, od eshopov registrovaných v zahraničí, kde nie je možné uskutočniť kontrolu dodržiavania zákonných povinností, až po stránky, ktoré fungujú iba ako sprostredkovateľ tovaru pre iné spoločnosti alebo tie, ktoré vám tovar nedodajú a svojich práv sa od nich dožadujete zbytočne.

Niektoré z nich už zdanlivo nie sú prevádzkované na daných webových stránkach. Ako výstraha sa to ale stále hodí. Ak by sa náhodou chceli vrátiť, a aby ste si mohli pozrieť scenáre, ktoré sa opakujú…

Veľmi často ide o scenár internetovej/nákupnej galérie, prípadne o firmy, ktoré sa tvária ako slovenské, no reálne majú sídlo mimo SR. Dodám, že ak ide o štáty EÚ, tak nároky spotrebiteľov voči predávajúcemu je možné riešiť prostredníctvom Európskeho spotrebiteľského centra v SR, ktoré pomáha spotrebiteľom pri riešení cezhraničných reklamácií v rámci EÚ a poskytuje poradenstvo a pomoc spotrebiteľom pri nákupoch v rámci EÚ.

  • rightdeal.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR, SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované
  • mancini.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR, SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované
  • urbantrend.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (dokonca Seychely!), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované, ide o takzvanú “virtuálnu galériu”
  • nakupuj123.sk – SOI eviduje v roku 2023 zvýšené množstvo spotrebiteľských podnetov (nedodanie výrobku v lehote podľa obchodných podmienok predávajúceho a na nevrátenie finančnej čiastky po uplatnení si práva na odstúpenie od kúpnej zmluvy)
  • bonky. sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (Spojené arabské emiráty), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované. Nie je priamym predávajúcim tovaru, ale sprostredkováva uzatváranie kúpnych zmlúv so zákazníkmi pre predávajúceho – platforma spája predávajúceho (inzerenta) s potenciálnym kupujúcim.
  • suprisimo.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (Spojené arabské emiráty), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované. Nie je priamym predávajúcim tovaru, ale sprostredkováva uzatváranie kúpnych zmlúv so zákazníkmi pre predávajúceho – platforma spája predávajúceho (inzerenta) s potenciálnym kupujúcim.
  • booho.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (Spojené arabské emiráty), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované. Nie je priamym predávajúcim tovaru, ale sprostredkováva uzatváranie kúpnych zmlúv so zákazníkmi pre predávajúceho – platforma spája predávajúceho (inzerenta) s potenciálnym kupujúcim.
  • finlando.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (Spojené arabské emiráty), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované. Nie je priamym predávajúcim tovaru, ale sprostredkováva uzatváranie kúpnych zmlúv so zákazníkmi pre predávajúceho – platforma spája predávajúceho (inzerenta) s potenciálnym kupujúcim.
  • rayray.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (Spojené arabské emiráty), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované. Nie je priamym predávajúcim tovaru, ale sprostredkováva uzatváranie kúpnych zmlúv so zákazníkmi pre predávajúceho – platforma spája predávajúceho (inzerenta) s potenciálnym kupujúcim.
  • fashy.sk – prevádzkuje spoločnosť mimo SR (Spojené arabské emiráty), SOI nemôže kontrolovať, reklamácia tovaru a vymáhanie spotrebiteľských práv môže byť komplikované. Nie je priamym predávajúcim tovaru, ale sprostredkováva uzatváranie kúpnych zmlúv so zákazníkmi pre predávajúceho – platforma spája predávajúceho (inzerenta) s potenciálnym kupujúcim.
  • gigastore.sk – prevádzkovateľ mimo SR, takže SOI nemôže vykonať kontrolu v reakcii na podnety
  • zozu.sk – z obsahu týchto stránok nie je jednoznačne zrejmé, kto je predávajúci, teda s kým spotrebiteľ uzatvára zmluvu a voči komu môže uplatňovať svoje práva, prevádzkovateľ mimo SR, ktorý predmetnú stránku označuje ako internetovú galériu, prostredníctvom ktorej predávajú výrobky zahraniční predávajúci, vystupuje len ako sprostredkovateľ. V obchodných podmienkach spoločnosť ROPETA LTD uvádza, že kúpna zmluva na vybraný tovar v nákupnej galérii vzniká medzi kupujúcim a dodávateľom, nie medzi sprostredkovateľom a kupujúcim. Navyše, prevádzkovateľ/sprostredkovateľ sa v dokumentoch, zverejnených na stránke, odvoláva na zákon č. 89/2012 Zb., Občiansky zákonník a zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa, pričom neuvádza, že v oboch prípadoch ide o české právne predpisy, a nie o platné predpisy slovenského práva. Spotrebiteľ tak nemá informáciu o aplikácii práva iného štátu, napr. pri vybavovaní reklamácie.
  • lunzo.sk – internetová galéria prostredníctvom ktorej predávajú výrobky zahraniční predávajúci, so sídlom v Číne alebo v Singapure, prevádzkovateľ mimo SR, po uskutočnení objednávky a jej následnom zaplatení, nie je tovar spotrebiteľovi doručený, po uskutočnení nákupu a realizácii platby, s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke internetového obchodu, nevracia peniaze po odstúpení od zmluvy
  • shopolo.sk – po objednaní dezinfekčného prostriedku na ruky bolo spotrebiteľom doručené balenie obsahujúce vodu, prípadne inú tekutinu, prevádzkovateľ mimo SR
  • huglo.sk – prevádzkovateľ mimo SR, stránku označuje ako internetovú galériu, prostredníctvom ktorej predávajú výrobky zahraniční predávajúci, vystupuje teda ako sprostredkovateľ, pričom uvádza uvádza, že kúpna zmluva na vybraný tovar v nákupnej galérii vzniká medzi kupujúcim a dodávateľom, nie medzi sprostredkovateľom a kupujúcim. Po uskutočnení objednávky a jej následnom zaplatení, nie je tovar spotrebiteľovi doručený, nevracia peniaze po odstúpení od zmluvy
  • alabo.sk – SOI zaevidovala spotrebiteľské podania, poukazujúce na porušovanie právnych predpisov v súvislosti s prevádzkovaním e-shopov alabo.sk, resp. alabo.cz v množstve viac ako obvyklom, na praktiky podnikateľského subjektu poukazujú aj spotrebitelia z iných členských štátov EÚ
  • mobiluj.sk – prevádzkovateľ mimo SR, nedodanie objednaného a uhradeného tovaru (prevažne mobilné telefóny) v dodacej lehote, spoločnosť v konkurze, prijíma platby výhradne vopred
  • eleganceshop.sk – obchodnými praktikami predmetného internetového obchodu dochádza k vážnym porušeniam spotrebiteľských práv, najmä práva na informácie, práva na reklamáciu, práva na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu, práva na vrátenie kúpnej ceny a ďalšie. Navyše, po uskutočnení nákupu a realizácii platby, s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke internetového obchodu.
  • autoelektrony.sk – ponúkané diskové kolesá bez akýchkoľvek schválení a pochybnej kvality (ak dôjde k poistnej udalosti na vozidle, ktoré má namontované takéto neschválené diskové kolesa, poisťovňa nemusí priznať nárok na plnenie z poistnej zmluvy), predajca mimo SR
  • viagogo.sk – predávajúci si neoprávnene stiahne z účtu spotrebiteľov viac peňazí, ako má spotrebiteľ reálne zaplatiť za rôzne položky (napr. dodací poplatok, poplatok za rezerváciu, atď.), avšak spotrebitelia nie sú o tomto fakte dopredu informovaní a rozpis jednotlivých položiek za ktoré zaplatili navyše je doručený spotrebiteľom až po uskutočnení a zaplatení objednávky, prevádzkovateľ mimo SR
  • chyza.sk – nedodanie výrobku v lehote podľa obchodných podmienok predávajúceho a na nevrátenie finančnej čiastky po uplatnení si práva na odstúpenie od kúpnej zmluvy
  • rajpradla.sk – po uskutočnení objednávky a jej následnom zaplatení, nie je tovar spotrebiteľovi doručený. Nevracia peniaze po odstúpení od zmluvy. Navyše, po uskutočnení nákupu a realizácii platby, s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke internetového obchodu
  • zasielkonos.sk – platbu za objednaný tovar je možné realizovať jedine výlučne vopred, pričom zo spotrebiteľských podaní vyplýva, že zaplatený tovar spoločnosťou dodaný nie je. Navyše po uskutočnení nákupu a realizácii platby s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke e-shopu
  • fashionline.com – napriek vopred uhradenej platbe za objednaný tovar im tento dodaný nebol a predávajúci so spotrebiteľmi ďalej nekomunikuje, marenie výkonu kontroly SOI
  • jordanshoes.com – platba len vopred, tovar nedodaný, po uskutočnení nákupu a realizácii platby s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke e-shopu
  • moletka.eu, svet-siat.eu, vip-moda.eu – nekalé obchodné praktiky personálne prepojených prevádzkovateľov internetových obchodov, dochádza k vážnym porušeniam spotrebiteľských práv, najmä práva na informácie, práva na reklamáciu, práva na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu, práva na vrátenie kúpnej ceny, práva na doklad o kúpe a ďalšie
  • perfektna.sk – množiace sa spotrebiteľské podnety, prevádzkovateľ mimo SR, po uskutočnení objednávky a jej následnom zaplatení nie je tovar spotrebiteľovi doručený, nevracia peniaze po odstúpení od zmluvy
  • kociky-leja.sk – nedodanie výrobkov objednaných v eshope a zaplatených vopred, nevrátenie zaplatenej finančnej čiastky, nečinnosť predávajúceho pri vybavení uplatnených reklamácií, ako aj absencia akejkoľvek komunikácie zo strany predávajúceho
  • elekroeldo.sk – kontaktné údaje prevádzkovateľa predmetnej internetovej stránky sú falošné a skutočná identita prevádzkovateľa je neznám, stránku zaregistroval registrátor so sídlom v Nemecku bez uvedenia totožnosti a sídla prevádzkovateľa stránky, zneužité údaje iného prevádzkovateľa, žiada platbu vopred
  • sunsea.sk – SOI zaznamenala zvýšený nárast podaní proti obchodu. (nedodanie zaplateného tovaru, s predávajúcim nie je možné komunikovať žiadnym zo spôsobov, uvedených na stránke internetového obchodu), ide o takzvanú “virtuálnu galériu”, prevádzkuje spoločnosť mimo SR, hoci sa vydáva za slovenskú nákupnú internetovú galériu

ESET identifikoval 55 falošných e-shopov, ktoré sú zameraná na Slovákov

Poriadne dlhý zoznam falošných e-shopov zverejnil aj ESET. V tomto prípade ide prevažne o obchody, ktoré zneužívajú meno, grafickú šablónu aj formát URL domény veľmi dobre známych módnych značiek ako Adidas, Nike, Tommy Hilfiger či Timberland.

Keď som tak zbežne pozeral zoznam falošných online obchodov, tak mi prišlo, že je tam snáď každá známejšia značka s relatívne drahším tovarom. Napríklad aj Puma, Jordan, LACOSTE, ECCO, TIMBERLAND alebo Reebok.

Identifikovať sa podarilo 55 podvodných online obchodov. Všetky sú zamerané na slovenských používateľov. Na prilákanie obetí využívajú techniku lákania na výrazné zľavy na ponúkaný tovar. A keďže spravidla ide o značky s drahším tovarom, tak je využívané to, že podobne atraktívne zľavy by nemuseli byť úplne nereálne. V tomto prípade ale sú.

Odhalené stránky na prvý pohľad graficky aj názvom pripomínajú legitímne e-shopy. Maximálna obozretnosť je preto na mieste. Na falošné stránky je možné naraziť aj pri vyhľadávaní cez internetový prehliadač, ak zadáte kľúčové slová obsahujúce názov značky a „zľavy“ či „výpredaj“. Odkazy na podvodné e-shopy sa môžu nachádzať aj v sponzorovanej sekcii výsledkov vyhľadávania.

Zámer podvodníkov je pravdepodobné stará dobrá klasika – vylákať osobné údaje a informácie o platobnej karte. Tie potom môžu byť využité na ďalšie podvodné aktivity alebo pri pokusoch o získanie vašich finančných prostriedkov. Jedna vec je teda to, že nedostanete želený tovar, no horšie je, že podvodníci získali vaše dáta.

Týchto 55 falošných e-shopov odhalil ESET. Dôrazne sa im vyhnite. Ono je síce odporúčané, aby ste tieto weby vôbec nenavštívili, no ja by som povedal, že to môže byť celkom poučné. Aby ste si poriadne pozreli ako vyzerá taký podvodný online obchod. Žiadne reálne údaje tam ale nedávajte!

  • www.deeruptrunner.me/
  • www.lacosteslovensko.co/
  • www.adidzlavy.sk/
  • adidasskvypredaj.sk/
  • www.adidas-sk.sk/
  • www.adidasyeezyslovensko.com/
  • www.adidasskonline.com/
  • www.nikeshop-sk.com/
  • www.nikejordansk.sk/
  • www.nikevypredaj.sk/
  • www.niketeniskysk.sk/
  • www.nike-shop.sk/
  • www.nikeobchody.com/
  • www.nike-slovensko.com/
  • www.nikeshopslovensko.sk/
  • www.niketeniskysk.sk/
  • www.nikeslovenskoeshop.com/
  • www.nikeslovenskosk.com/
  • www.nikebratislava.sk/
  • www.siriusoutlets.com/
  • www.nikeisk.com/
  • www.jordantenisky.sk/
  • www.jordantenlsky.com/
  • www.nikenisk.com/
  • www.obuvecco.com/
  • www.eccotenisky.com/
  • www.eccooutlets.sk/
  • www.pumaeshopsk.sk/
  • www.pumashop.sk/
  • www.pumavypredajsk.com/
  • www.puma-tenisky.sk/
  • www.teniskypumaoutlet.sk/
  • www.jordansslovensko.com/
  • www.jordantenlsky.com/
  • www.jordan-slovensko.sk/
  • www.siriusoutlets.com/
  • www.jordanbratislava.sk/
  • www.jordanisovensko.com/
  • www.reebok-sk.sk/
  • www.teniskyreebok.sk/
  • www.reeboksktenisky.sk/
  • www.reebok-slovensko.sk/
  • www.reebok-slovakia.com/
  • www.reeboksk.sk/
  • www.timbstopanky.com/
  • hikerstopanky.sk/
  • www.timberland-slovakia.sk/
  • www.timberlandstopanky.sk/
  • www.tommyhilfigervypredaj.sk/
  • www.hilfiger-sk.com/
  • www.tommy-hilfiger-sk.sk/
  • www.hilfigersk.sk/
  • www.tommyhilfiger-slovensko.com/
  • www.gantsk.com/
  • www.asiacenter.sk/
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Mohlo by zaujať

Tipy na vianočné darčeky od HP

Spoločnosť HP aj v tomto roku prináša zoznam tipov na príťažlivé vianočné darčeky. Nechýbajú notebooky, veci pre hráčov či tlačiarne.