Pri dlhodobom používaní Windows 10 skôr alebo neskôr môžete naraziť na situáciu, kedy zrazu zistíte, že Microsoft Store nefunguje.
Proste odmieta poslušnosť. Možností ako sa to môže prejaviť je viacero. Buď sa aplikácia Microsoft Store vôbec nechce spustiť, nenačíta žiaden obsah, aplikácie sa nedajú stiahnuť alebo čokoľvek medzitým.
To, že vám Microsoft Store nefunguje si samozrejme všimnete ľahko, no riešenie takejto situácie môže byť komplikované. Ako vôbec takúto situáciu môžete riešiť bez toho, aby ste museli vykonávať niečo komplikované? Napríklad preinštalovať celý systém…
Nuž, možností je niekoľko, no garancie prakticky neexistujú. Trošku to pripomína lotériu, a to, čo pomôže vám, nemusí pomôcť druhým. Napriem tomu ide o veci pomerne jednoduché, ktoré stoja za vyskúšanie.
Základné veci, ktoré treba overiť
Začneme úplne zľahka vecami, ktoré odporúča overiť priamo Microsoft. Z mojich skúseností nepomáhajú, no ako sa hovorí aj motyka občas vystrelí, tak prečo by sme ich ignorovali.
- Overte si, či je dané zariadenie pripojené na internet, bez toho v prípade Microsoft Store nepochodíte.
- Pozrite, či máte správne nastavený dátum a čas. Ak by to tak nebolo vraj môže dochádzať k problémom so synchronizáciou a Store nemusí fungovať.
- Problémom pri prístupe ku konkrétnemu obsahu môže dochádzať kvôli nesprávne nastavenej krajine alebo oblasti. Pozrite sa na to v systémových nastaveniach (Win +I), presnejšie v sekcii “Čas a jazyk” -> “Oblasť”.
- Vyskúšajte reštart. Systém sa vypne s ním aj všetky procesy, ktoré po zapnutí nabehnú nanovo.
- Problémom môžu byť čakajúce aktualizácie vo Windows Update. Vraj je to podobné ako v prípade prihlásenia do programu Windows Insider. Aj Microsoft Store môže byť blokovaný zo strany služby Windows Update. Služby sú podľa všetkého dosť úzko prepojené.
Riešenie problémov, resetovanie vyrovnávacej pamäte aj celej aplikácie Microsoft Store
Windows 10 obsahuje jednoduchý nástroj pre resetovanie vyrovnávacej pamäte aplikácie Microsoft Store. Dáta, ktoré tu sú uložené, môžu spôsobovať problémy, väčšinou ide o celkovú stabilitu aplikácie – nedá sa spustiť alebo po zapnutí “spadne”.
- Cez ponuku Štart vyhľadáme a spustíme nástroj “wsreset.exe”.
- Na niekoľko sekúnd sa zobrazí prázdne okno Príkazového riadka. Potom sa okno vypne a spustí sa Microsoft Store.
Ďalšou možnosťou je sú zabudované nástroje pre riešenie problémov. Tie sa nachádzajú v systémových nastaveniach – “Aktualizácia a zabezpečenie” -> “Riešenie problémov”. Šanca, že to pomôže je dosť malá, no predsa je tu.
- V dostupnej ponuke nájdeme možnosť “Aplikácie Windows Obchodu” a klikneme na ňu.
- Klikneme na ňu a zvolíme “Spustiť poradcu pri riešení problémov”.
- Nástroj začne overovať stav a ponúkne niekoľko možných riešení.
Jednou z vecí, ktoré vám poradca mohol odporučiť, je resetovanie aplikácie Microsoft Store. Ak vám túto možnosť neponúkol, urobiť to môžete ručne.
- Otvoríme si systémové nastavenia.
- Vyberieme sekciu “Aplikácie”.
- V zoznam nainštalovaných aplikácií nájdeme “Microsoft Store”.
- Označíme ju ľavým kliknutím a z ponuky vyberieme “Rozšírené možnosti”.
- V ponuke sa posunieme dole, kde by sa mala nachádzať sekcia “Resetovať”.
- Klikneme na tlačidlo “Resetovať” a výber potvrdíme.
Poslednou možnosťou je “preinštalovanie” aplikácie Microsoft Store. Keďže nejde o klasickú aplikáciu, nepôjde ani o klasické odinštalovanie a opätovné nainštalovanie. Ako vždy, využitie tejto možnosti zvážte. Pomôcť by mala napríklad aj v prípade, že Microsoft Store zrazu vo vašom systéme chýba.
- Cez ponuku Štart nájdeme nástroj “Windows PowerShell”.
- Klikneme naň pravým tlačidlom myši a zvolíme “Spustiť ako správca”.
- Potvrdíme.
- Zobrazí sa prostredie podobné príkazovému riadku.
- Zadáme príkaz: Get-AppXPackage *WindowsStore* -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
- Podľa potreby potvrdíme klávesom Enter.
Sťahovanie aplikácií sa nespustí alebo sa zaseklo
Doterajšie veci sa väčšinou týkali toho, že Microsoft Store nefunguje v zmysle, že sa nedá zapnúť, prípadne sa náhle vypína a podobne. Nastať ale môže aj to, že sťahovanie aplikácií či hier sa buď zasekne, prípadne sa ani nedá spustiť. Po kliknutí na “Inštalovať” sa akurát tak znovu načíta rozhranie obchodu.
Takýto problém sa napríklad odohrával v súvislosti s aktualizáciou ” April 2018 Update”, no stať sa môže prakticky hocikedy. Microsoft však práve v tých časoch poskytol možné riešenie. A to je veľmi jednoduché – odhlásenie a opätovné prihlásenie sa ku kontu Microsoft v prostredí Microsoft Store.
- Spustíme Microsoft Store.
- Klikneme na ikonu postavičky v pravom hornom rohu.
- Zvolíme používané konto Microsoft a v ponuke klikneme na “Odhlásiť sa”.
- Rozhranie aplikácie sa obnoví.
- Klikneme opäť na toho istého panáčika, zvolíme možnosť “Prihlásiť sa”.
- Zadáme konto Microsoft a prihlásime sa.
Nerobte vôbec nič, nechajte tomu voľný priebeh
Niekedy však môžete robiť úplne všetko, čo sa len dá, no Microsoft Store stále bude žiť svojim odmietavým životom, kedy odmieta fungovať. Skúsite ho zapnúť o hodinu alebo deň a zrazu funguje presne tak ako by malo. Aj na takúto situáciu je možné naraziť. Chyba sa vtedy zjavne odohrávala niekedy na vzdialených serveroch Microsoftu. Niekedy je teda najlepšie nerobiť nič, len počkať.