Veľká časť, ak nie drvivá väčšina, online služieb, ktoré sú bezplatné svoje fungovanie musia niečím prirodzene vyvažovať. Keďže nemajú spoplatnené používanie, typicky fungujú na zobrazovaní reklám alebo zbere dát o svojich používateľoch. Ide o spojené nádoby.
Dáta o používateľoch buď priamo využívajú na zobrazovanie čo najpresnejšej reklamy alebo ich predávajú ďalšej strane, ktorá ich typicky využíva práve na cielenie reklám. Takých, ktoré čo najpresnejšie zobrazujú zaujímavý produkt. Ideálny stav je docieliť, aby používateľ na reklamu prinajmenšom klikom, ideálne aby si inzerovaný produkt priamo zakúpil.
Na čo najpresnejšom zobrazovaní reklamy a s tým spojenom zbere používateľských dát má veľkú časť svojho biznis modelu založený aj Google. Áno, používateľ má v niektorých prípadoch k dispozícii metódy ako sa proti zberu dát môže brániť. Niekedy ide o ľahko dohľadateľné nastavenia, inokedy sú tieto veci dobre zahrabané, aby sa k nim muselo človek prebojovať a minimalizovala sa šanca, že sa proti sledovaniu svojej aktivity bude aktívne brániť.
Ruku na srdce. Takmer nikto z nás nečíta podmienky používania. Navyše, veľká časť ľudí volí pri vytváraní používateľského účtu predvolené nastavenia. Sme pohodlní. Veci chceme používať hneď a nemáme najmenšiu chuť čítať dlhé texty alebo sa hrabať v nastaveniach. Na tieto veci sa online služby priam spoliehajú. Google nie je žiadnou výnimkou. Nie je to pritom len o vyhľadávači, Google účte ci YouTube. To, že pre plnohodnotné používanie smartfónu so systémom Android musíme mať vytvorený účet Google nie je žiadnou náhodou.
Zavedených je viacero mechanizmov pre zber používateľských dát. Jedným z tých menej známych je história polohy Google. Cez tú Google sleduje, v akých miestach a zostavuje z toho časovú os s pomerne rozsiahlym prehľadom o vašej aktivite. Tieto dáta využíva na zobrazovanie cielenej reklamy, na odporúčanie miest, ktoré by vás mohli zaujímať či na efektívnejšie vyhodnocovanie času pre príchod na konkrétne miesto pri navigácii alebo triedenie fotografií podľa lokalít.
Zrada je v tom, že lokalizačné dáta sú zbierané prakticky za každých okolností. Všetko sa deje na pozadí aj bez toho, aby ste používali konkrétnu službu alebo aplikáciu. Aj z tohto dôvodu je história polohy Google v jednoduchosti označovaná za mechanizmus, ktorým Google sleduje používateľov a veľmi dôrazne sa odporúča vypnúť.
Zapnutím časovej osi súhlasíte s tým, že bude Google pravidelne ukladať presnú polohu každého vášho zariadenia (aj keď nemáte otvorené aplikácie Googlu), aby vám mohol ukázať, kde ste boli.
Ako vypnúť históriu polohy v Google účte?
Vypnutie histórie polohy nie je náročným úkonom. Akurát je to o tom, že používateľ vôbec musí vedieť, že niečo takéto existuje. Až potom sa chce brániť. A veľká časť ľudí nemá ani najmenšiu predstavu, že niečo podobné na pozadí zbiera dáta o ich aktivite.
- Prejdite na stránku Google.sk.
- V pravom hornom rohu kliknite na obrázok svojho používateľského účtu.
- Kliknite na možnosť “Spravovať účet Google”.
- Cez menu sa prekliknite do sekcie “Údaje a ochrana súkromia”.
- V prehľade “Nastavenia histórie” kliknite na možnosť “Časová os”.
- Funkciu vypnite.
- Následne prejdite do sekcie “Spravovať históriu” a uložené dáta vymažte. Google to totiž nespraví za vás.
- Hotovo.
A keď už ste raz v sekcii Údaje a ochrana súkromia, tak odporúčam pozrieť aj jej ostatné zákutia a zvážiť vypnutie ďalších Google mechanizmov, ktoré síce môžu uľahčovať niektoré činnosti, no súčasne platí, že zbierajú dáta o vašej aktivite. Príkladom sú Prispôsobené reklamy, Aktivita na internete a v aplikáciách a História na YouTube.