- Nová aplikácia vyvoláva na Slovensku ošiaľ. Nakupuj ako miliardár, láka.
- Masívna marketingová kampaň sľubuje neuveriteľne nízke ceny produktov.
- Kvôli cenám a jej čínskemu pôvodu sa vynárajú obavy. Ako to vyzerá v praxi?
Nakupovanie zo zahraničných e-shopov je dnes úplne bežná vec. Roky tu máme veľmi dobre známu mená ako Alibaba, AliExpress a wish, ktoré lákajú svojimi nízkymi cenami. Pomerne nedávno začalo na peňaženky masívne útočiť nové meno. Temu. Čínsky e-shop rozbehol mohutnú reklamnú kampaň. A to až v takej miere, že človek nadobúda pocit, že ho aplikácia Temu priam prenasleduje na každom kroku v online priestore.
Temu chce zákazníkov získať za každú cenu. V reklamách na sociálnych sieťach sa prezentuje až neuveriteľnými zľavami. Typicky vo výške presahujúcej 90 %. Nezriedka spomína bleskové výpredaje, kedy zľava pre nových používateľov dosahuje 97 %, prípadne zobrazuje produkty ako štýlový kožený kabát za 4,08 €, 60-palcový televízor za 2,59 € či cestovný batoh za 3,94 €. K tomu medzinárodné doručenie zadarmo. A to je len pár príkladov.
Podobných reklám na Facebooku môžete vidieť prakticky stovky až tisíce. Pri podobných cenách prirodzený inštinkt automaticky hovorí, že niečo asi nebude tak celkom v poriadku. Veď klasická a donekonečna omieľaná poučka jasné hovorí: ak niečo vyzerá príliš dobre na to, aby to bola pravda, tak to pravda nemôže byť.
Aplikácia Temu: Vytoč si svoju zľavu
Reklamy na produkty za tieto šialené ceny zvyknú smerovať na webovú stránku čínskeho obchodu, kde je vyobrazené veľké koleso šťastia, ktoré môžu noví zákazníci roztočiť a získať tak sľubovanú zľavu presahujúcu 90 %. Musím povedať, že som to skúšal niekoľkokrát a čuduj sa svete, koleso sa vždy zastavilo práve na najvyššej možnej zľave. Náhoda?
Nemyslím si. Reálne ide skôr o šikovné lákadlo ako návštevníka pod rúškom jedinečnej príležitosť prezentovanej hravou formou premeniť na zákazníka. Kombinácia nepredstaviteľnej ceny, mohutná reklamná kampaň a niekoľko šikovných psychologických trikov preto prirodzene začali v súvislosti s obchodom Temu vyvolávať otázky. No a samozrejme nepomohlo ani to, že aplikácia Temu aj s celým obchodom majú čínskej korene.
Preto nastáva jasná otázka: Je Temu podvod? Ide o nenápadný nástroj na zbieranie citlivých údajov alebo niekto reálne dokáže tovar predávať za dumpingové ceny a prežiť? Všetko toto sú síce dobré otázky, no odpovedá sa na ne len veľmi ťažko. Do pozadia a skutočného fungovania čínskeho Temu nevidíme a hovoriť o nekalých obchodných praktikách či priam nekalých úmysloch si preto nikto nedovolí hovoriť. Značná obozretnosť je ale na mieste.
Navonok to vyzerá legitímne. Temu je novým hráčom, ktorý si chce vybojovať svoje miesto na neúprosnom trhu, a tak využíva dravé marketingové taktiky. Ako píše portál Wired, k novembru 2023 tento čínsky obchod pôsobil v 47 krajinách.
Materský holding, teda majiteľ, PDD Holdings si za cieľ pre rok 2023 stanovil dosiahnutie predajov v objeme 10 miliárd dolárov. Podľa analytikov zo spoločnosti CICC sa mu to podarilo nielen dosiahnuť, ale aj výrazne prekonať. Rok mal podľa odhadov končiť s predajmi vo výške 18 miliárd dolárov.
Tento masívny rast má však svoju cenu. Okrem spochybňovania úmyslov je to hlavne finančná stránka veci. Jednoducho povedané, Temu chce zákazníkov získať za každú cenu. V praxi to znamená, že raketový štart nevytvára žiaden zisk. Dokonca práve naopak. Podľa čínskych novín 36kr je na každom lokálnom predaji stratový vo výške 30 až 35 % a pri zahraničnom predaji až vo výške 40 %.
Odhad bol taký, že rok 2023 mal pre Temu končiť s prevádzkovou stratou 3,17 miliárd dolárov. Zástupca spoločnosti Temu ale uviedol, že tieto odhady nezodpovedajú realite, bližšie sa ale odmietol vyjadriť. Na druhej strane, zdroj oboznámený s finančnou situáciou holdingu PDD Holdings mal pre Wired dáta potvrdiť. Keď do úvahy zoberieme skutočnosť, že tovar je predávaný skutočne pod trhovú hodnotu, tak je vysoko pravdepodobné, že Temu takpovediac “páli peniaze”.
Získanie zákazníka za každú cenu
Ako takýmto spôsobom môže fungovať v prípade, že ide o legitímny obchod akým sa Temu javí byť? Nuž, pravdepodobne ide o pomerne jednoduchý obchodný model. Predajca ide do veľkého rizika. Plne si uvedomuje, že ako nový hráč na zabehnutom trhu nedokáže priamo konkurovať etablovaným menám ako Amazon či už spomínaný AliExpress. A tak tovar predáva pod cenu a nevytvára zisk. Pozerá sa na to z dlhodobého časového horizontu.
Najskôr naláka gigantické čísla zákazníkov a postupom času začne pristupovať k cenovým úpravám, ktoré ho krok za krokom priblížia k zeleným číslam. Kde-tu navýši cenu produktov, spustí vernostný program za mesačný poplatok a podobne. Chcú vybudovať silnú základňu zákazníkov a potom s nimi ďalej pracovať.
Riziko takto dravého obchodného modelu je samozrejme v tom, či obchod dokáže prežiť dostatočne dlhú dobu na to, aby vyrovnal svoj hlboko negatívny štart. Keď to zjednoduším, tak do takéhoto rizika sa obvykle nepúšťa ” len tak nejaký Ferko”, ktorý založil svoj dom, aby získal vstupný kapitál. V pozadí bude skôr kolos, ktorý ma rozbehnutých niekoľko úspešných biznisov a svoj nový projekt preto môže dotovať. Toto je jedna z možností…
Objavili sa aj informácie, že Temu dokáže konkurencii do kapusty liezť aj vďaka tomu, že v Amerike “obchádza” dovozné clá – reálne využíva to, čo umožňuje zákon a podobne môžu fungovať aj iné firmy. Zjednodušene povedané tovar zabalia do viacerých balíkov, ktorých hodnota podlieza zákonom stanovený limit pre povinnosť hradiť clo.
Aplikácia Temu a prepojenie na Čínu
Musím však povedať, že aplikácia Temu je veľmi špecifickým prípadom. Podozrenia, že v jej pozadí by mohlo byť niečo viac sa nevynorili len kvôli dumpingovým cenám. Obavy, či náhodou neoprávnene nenarába s údajmi o používateľov vznikli kvôli sesterskej aplikácii Pinduoduo – v jej pozadí stojí rovnaký PDD Holdings, ktorý vlastní Temu.
Pri verziách aplikácie Pinduoduo, ktoré boli distribuované mimo Obchod Play, bolo odhalené nekalé správanie. Proste sa správala ako spyware, čiže “špehovala” používateľa, získavala a zhromažďovala údaje nad rámec toho, čo potrebovala. Na tieto účely zneužívala zraniteľnosti v systéme Android, čím získala väčšie systémové oprávnenia, než jej udelil používať.
Na tieto zistenia reagoval Google tým, že aplikáciu Pinduoduo úplne vyradil zo svojho obchodu s aplikáciami. A to napriek tomu, že verzie distribuované cez Google Play nevykazovalo to isté správanie ako verzie aplikácie šírené pomimo.
Dôležité je taktiež upozorniť, že vo svojej podstate je aplikácia Temu úplne inou aplikáciou a zatiaľ nikto nedokázal predložiť relevantné dôkazy o tom, že fungovala nad rámec štandardu obchodných aplikácií. Podobné správanie ako v prípade Pinduoduo dodnes nebolo zaznamenané. Preto sa v tomto momente vonkoncom nedá povedať, že aplikácia Temu predstavuje bezpečnostné riziko.
Podozrenia tu ale sú. Okrem spomínanej sesterskej aplikácie je Pinduoduo je možný problém aj v tom, že Temu je čínskou aplikáciou. No a bezpečnostní experti uvádzajú, že ak chce nejaká aplikácia fungovať v Číne, tak jednoducho musí spolupracovať so štátnym aparátom. Bez to nemá šancu. Aký veľký je tento štátny zásah a koľko dát sa odovzdáva nie je prakticky známe.
Háčik je v tom, že aplikácia Temu tak ako ju poznáme my je verziou pre globálny trh a fungovať by mala úplne inak. Takpovediac bez štátneho dohľadu “čínskych cenzorov”. Do vnútra fungovania aplikácie ale nevidíme a garancia samozrejme neexistuje. Jasný záver by preto mohlo priniesť až koordinované vyšetrovanie. Teraz sa veci majú tak, že nikto Temu nič nebol schopný dokázať a pohybujeme sa vo svete “nepodložených obáv”.
Otázka kvalita predávaného tovaru
Čo ale vieme povedať je to, že kvalita výrobkov z Temu často nezodpovedá tomu, čo sa prezentuje na reklamných obrázkoch. Stačí si pozrieť recenzie v Obchode Play a uvidíte kopu sťažností na dodaný tovar. Práve toto je jasné a známe riziko nakupovania na Temu. Zatiaľ je asi skutočne najväčším rizikom to, že si niečo objednáte a doručený vám bude tovar mizernej kvality…
Napriek tomu, že neexistujú dôkazy o tom, že obchod je podvodný, ja osobne by som sa nakupovaniu na Temu vyhol. A v prípade, že by som sa do toho išiel pustiť, tak by som k nákupu pristupoval veľmi opatrne. V recenziách Obchodu Play sa objavujú varovania na to, že po nakupovaní došlo k pokusom o opätovné stiahnutie finančných prostriedkov zo zadanej karty.
To nemusí automaticky znamenať, že za tým je práve tento čínsky obchod. Mohlo ísť o náhodu, nepozornosť alebo “útok z inej strany”. Napriek tomu by som radšej využil takzvanú virtuálnu alebo jednorazovú platobnú kartu.
Presne na takéto, povedzme rizikovejšie, nákupy využívam Revolut, kde sú jednak jednorazové karty pre platby online, no súčasne tam nedržím peniaze a vždy si posielam len potrebnú sumu na úhradu. Ale jednorazové karty dnes už ponúkajú aj naše banky – napríklad Tatra banka.