Dnes sú mobilné aplikácie veľmi rozšírené a dostávajú sa do rôznych segmentov. Vernostnú aplikáciu má Slovnaft, McDonald, ale aj známe obchodné reťazce. Príkladom je aj Lidl, ktorý mobilnú aplikáciu ponúka už roky. Čo všetko sa v nej nachádza?
Lidl karta v mobile
Toto je jedna z vecí, kvôli ktorým sa mi celkom pozdáva využívanie takzvaných vernostných aplikácií. Musím však povedať, že digitálna verzia vernostnej karty v mobile sama o sebe pre mňa ešte nie dosť pádnym dôvodom na to, aby som si nainštaloval aplikáciu typu Lidl Plus. Aplikácia musí ponúkať ešte niečo navyše.
Dôvod je celkom prostý. Kartičiek z rôznych obchodov som mal veľa a mnohé z nich žiadnu aplikáciu nemali. Samozrejme, že sa mi kartičky nechcelo nosiť so sebou, a tak som si našiel mobilnú aplikáciu, ktorá slúžila na jediný účel. Na uchovávanie digitálnych verzií vernostných kariet v mobile. Ja som na to začal používať aplikáciu Stocard, ale musím povedať, že za tým nie je nejaký pádny dôvod typu “je to najlepšia aplikácia na tento účel”. Proste to bola prvá aplikácia, ktorú som našiel.
Napchal som tam všetky kartičky z obchodov, breziniek a podobne. Takže to, že teraz príde aplikácia konkrétneho obchodu s tým, že jej najväčšou prednosťou je práve digitálna verzia vernostnej karty pre mňa nie je dostatočným dôvodom na jej používanie. Samozrejme, to je môj konkrétny prípad. Pointa je v tom, že obchody chcú aby ste využívali práve ich aplikáciu, uvedomujú si rôzne situácie, a tak sa snažia ľudí prilákať na viaceré funkcie.
Kupóny na extra zľavy
Lidl to spravil šikovne. Niektoré akciové ceny môžu získať len používatelia jeho aplikácie Lidl Plus. A občas to skutočne býva veľmi zaujímavé. Tieto extra zľavy je potrebné aktivovať priamo ako jednotlivé digitálne kupóny v aplikácii Lidl Plus, konkrétne v sekcii Kupóny. Prídete tam, a keď sa vám niečo pozdáva, tak kliknete na tlačidlo “Aktivuj”. Všetky aktivované kupóny sa potom automaticky uplatnia pri pokladni po naskenovaní vašej Lidl karty.
Takže toto bol druhý dôvod a v podstate aj ten dôvod, ktorý ma presvedčil aby som aplikáciu vyskúšal. A keď som ju už raz mal aktivovanú, tak som si ju nechal nainštalovanú a používam ju dodnes. Napriek tomu, že do Lidlu zájdem raz či dvakrát do mesiaca keď sú väčšie akcie, napríklad XXL týždne či ako sa to vlastne volá…
Okrem klasických kupónov sú v aplikácii ešte dostupné aj virtuálne stieracie žreby. Ak sa nemýlim, tak je tento stierací žreb dostáva človek za každý nákup bez ohľadu na výšku útraty. Akurát treba naskenovať svoju vernostnú kartu, čo už tak či tak robíme kvôli akciám…
Digitálny žreb zotriete pohybom prsta po obrazovke smartfónu. Ak niečo vyhráte, tak sa vám to presunie to sekcie Kupóny. Z mojich skúseností ide v drvivej väčšine prípadov o kupón typu 1+1. Kúp jeden produkt, druhý máš zadarmo. Nepamätám si, že by som niekedy niečo vyslovene vyhral. V zmysle toho, že by som získal priamo produkt zadarmo.
Lidl Body
Veľmi zaujímavou súčasťou aplikácie Lidl Plus bolo zbieranie vernostných bodov za nákupy. Fungovalo to presne podľa očakávaní ako podobné programy. Za každé minuté € ste dostali virtuálne body, ktoré ste následne mohli vymeniť za bezplatné produkty. Jednoducho za tovar z Lidlu.
Páčilo sa mi, že to bolo veľmi pasívne. Nevyžadovalo to žiadne extra úsilie, stačilo spraviť to, čo som aj tak robil – naskenovať svoju aplikáciu. Nazbierané body sa potom v aplikácii vymieňali za kupón na konkrétny produkt. Bolo to fajn a príjemná menšia odmena za to, že nakupujem.
Podobný vernostný program nedávno spustila aj Billa v novej verzii svojej mobilnej aplikácie BILLA Bonus. V prípade Lidlu ale išlo o pilotný program a momentálne už aplikácia zbieranie bodov neobsahuje, čo je dosť škoda, pretože to fakt vedelo potešiť aj pri nepravidelných nákupoch.
Pilotný program ale skončil a je otázne či a v akej forme sa vráti. Lidl Body ale boli jednou z tých vecí, ktoré som využíval. V podstate pre mňa išlo o tretiu z troch vecí, ktoré som využíval. Aplikácia Lidl Plus toho v sebe má viac, no pre mňa sú to už dosť nepodstatné veci, respektíve len doplnky.
Letáky, sumár nákupov a nákupný zoznam
Aplikácia Lidl Plus ponúka aj priamy prístup k aktuálnym letákom. Z môjho pohľadu ide o úplnú samozrejmosť a nie je to funkcia, ktorá by bola veľmi lákavá. Aj tak si myslím, že ľudia si letáky radšej listujú na veľkej obrazovke. Aspoň ja taký som určite… Čiže letáky nepovažujem za niečo, kvôli čomu by človek siahol po aplikácii.
Rovnako sa pozerám na rýchly prehľad niektorých aktuálnych zliav, ktoré aplikácia zobrazuje po spustení. To, aby mi aplikácia mohla na mobile zobrazovať upozornenia na aktuálne ponuky som ani nezapínal. Nutným základom je podľa mňa aj zoznam predajní s mapkou a vyhľadávaním.
Toto sú skutočne už len také doplnkové a základné veci. Aplikácia ich v podstate musí mať ako základ už zo svojej podstaty. Reálne ale nejde o veci, kvôli ktorým by človek začal používať aplikáciu Lidl Plus.
Spomeniem ešte dve funkcie. Tie sa nachádzajú tak niekde na hrane praktickosti. Samozrejme, závisí od konkrétneho človeka. Prvou je možnosť vytvoriť si nákupný zoznam. Za tým asi stála nejaká hlbšia myšlienka, no momentálne prevedenie nestojí za veľa. Vôbec sa to nelíši od toho, keď si zoznam vecí na nákup zapíšete do aplikácie Poznámky.
Je to zvláštne a pôsobí to nedokončene. Keď kliknem na tlačidlo “Pridaj nový produkt” tam sa mi ponúkne sekcia “Vyhľadaj produkty”. Čokoľvek ale začnem písať, tak výsledok to neprinesie vôbec žiadny. Proste si do zoznamu pridám len čistý text “chlieb”, “rožky”, “mlieko”, a tak ďalej. Proste klasické poznámky.
Vôbec preto nechápem ponuke na vyhľadávanie produktov. Myslel som si, že aplikácia bude vyhľadávať v konkrétnych produktoch, ktoré Lidl predáva a tie si budem do zoznamu môcť pridať pekne aj s obrázkom a cenou. No nie, nič také sa nedeje. Neviem čo sa deje. Je to pripravovaná funkcia, ktorá ešte len bude rozšírená v tomto smere? Chceli tu pridať vyhľadávanie a potom sa na to vykašlali? Kto vie…
Ak sledujete svoje výdavky, tak pre vás môže byť zaujímavá funkcia “Sumár nákupu”, respektíve “História nákupov”. Nájdete tu digitálne podoby pokladničných bločkov, na ktorých vidíte zaplatenú sumu a po rozkliknutí aj presný zoznam nakúpených produktov. Jednotlivé bločky si viete stiahnuť do mobilu alebo uložiť medzi obľúbené.
Click & Pick: Rezervácia a vyzdvihnutie tovaru
Dosť zaujímavá vec pribudla do Lidl Plus aplikácie niekedy začiatkom marca 2024. Ja som si to všimol 11. marca. Ide o funkciu s názvom Click & Pick, ktorá sa nachádza na domovskej obrazovke. Hneď po spustení aplikácie.
Funkcia slúži na rezerváciu vybraného tovaru v predajni respektíve z predajne, ktorú máte v aplikácii definovanú ako “obľúbenú”. Tú si viete zvoliť v sekcii Nastavenia – Moja predajňa. Prípadne sa to dá prepnúť aj rovno v sekcii Click & Pick.
Na prvý pohľad to vyzerá trošku zvláštne, pretože dostupný tovar na rezerváciu sa má zobrazovať podľa ponuky konkrétnej predajne. No akonáhle si ho pridáte do košíka a prechádzate k vytvoreniu rezervácie, tak si zrazu môžete navoliť predajňu Lidl pre vyzdvihnutie.
Realita je proste taká, že tovar vám z jednej predajne vedia prepraviť do druhej, kde si ho následne vyzdvihnete. Funkcia Click & Pick pri svojom spustení ponúkala na rezerváciu tovaru relatívne prémiovej kategórie od 40 € po 150 € za fľašu.
Pravdepodobne bude slúžiť práve na predaj drahších produktov dostupných v obmedzených počtoch. To uvádza aj sprievodná webová stránka: “Exkluzívna ponuka v službe Click & Pick je časovo a kusovo limitovaná!”
Ako si v aplikácii Lidl rezervovať tovar cez Click & Pick?
- Otvorte aplikáciu Lidl Plus a na hlavnej obrazovke nájdite sekciu Click & Pick.
- V prehľade sekcie Click & Pick ťuknite na tovar, ktorý ci chcete rezervovať.
- Zobrazia sa vám informácie o produkte. Zvoľte požadované množstvo a ťuknite na tlačidlo “Pridať do košíka”.
- Zobrazí sa informácia “Tovar bol pridaný do košíka”. Ak máte všetko, čo ste chceli tak v upozornení kliknite na “DOKONČIŤ OBJEDNÁVKU”. Prípadne ťuknite na ikonu nákupného košíka v pravom hornom rohu.
- Dostanete sa do nákupného košíka. Tu môžete zmeniť predajňu pre vyzdvihnutie objednávky, upraviť množstvo požadovaných kusov tovaru a hlavne potvrdiť rezerváciu.
- Sekcia “Košík” zobrazuje aj informáciu o termíne, kedy si objednávku môžete vyzdvihnúť. Dôležité je, že dopredu neplatíte. Objednávku uhradíte až na mieste, pri vyzdvihovaní tovaru v zvolenej predajni.
Pre vyzdvihnutie rezervovaného tovaru je potrebné potvrdenie, ktoré sa nachádza v aplikácii Lidl Plus a príde vám aj na e-mailovú adresu, ktorú máte uvedenú v aplikácii. V predajni treba osloviť pokladníka a povedať číslo rezervácie.
Potrebuje internet, no v praxi to nie je problém
Dôležité je povedať, že aplikácia pre svoje plnohodnotné fungovanie potrebuje pripojenie na internet. Bez toho si viete akurát tak otvoriť svoju digitálnu kartu Lidl Plus na naskenovanie. Malo by to fungovať aj tak, že doma si dopredu aktivujete požadované kupóny a potom už stačí fungovať offline a akurát naskenovať kartu v predajni. No realita je taká, že predajne Lidl dnes majú bezplatnú Wi-Fi, takže v tomto smere nie je žiaden prakticky problém.
Aplikácia Lidl Plus je bezplatne dostupná v digitálnych obchodoch Obchod Play pre Android a App Store pre iOS. Na používanie sa samozrejme musíte registrovať. Ako som popisoval vyššie, aplikácia má toho v sebe veľa, no nie všetko z toho by som označil na kľúčové. Z môjho pohľadu je dôležitá hlavne kombinácia: digitálna karta Lidl Plus + extra zľavy cez kupóny v aplikácii.
Skvelým bonusom bol vernostný program Lidl Body. Ten je ale dočasne nedostupný a Lidl aktuálne vyhodnocuje spätnú väzbu. Aj mne aplikácia zobrazila dotazník spokojnosti, preto si myslím, že v nejakej forme sa ešte vráti.
Nejaké tie hravé vernostné programy tu boli aj predtým. Napríklad Darčekobranie, kedy človek dostával rôzne odmeny vždy po dosiahnutí nejakého konkrétneho obratu. Nepamätám ti už presne, no povedzme ak ste v mesiaci minuli 50 €, tak ste dostali prvý žreb, druhý bol za 75 €, tretí za 100 €, a tak ďalej. Lidl sa takouto hravou formou snaží ľudí motivovať k tomu, aby nakupovali čo najčastejšie. Aj preto si myslím, že niečo ešte príde.